Czy aromaterapia pomaga zasnąć?

0
6
aromaterapia w sypialni

Aromaterapia jest formą holistycznej terapii wykorzystującej zapach ekstraktów roślinnych. Jako zabieg leczniczy była stosowana już tysiące lat temu. Oleje aromatyczne były używane jako środek poprawiający nastrój w starożytnych Chinach czy Grecji, a Egipcjanie wykorzystali je do balsamowania zmarłych.

Jak widać, olejki roślinne były używane zarówno w celach medycznych, jak i religijnych. Obecne praktyki aromaterapii obejmują stosowanie ich w celu uspokojenia lęku, zmniejszenia nudności, leczenia depresji i czy chorób układu oddechowego. Ale czy aromaterapia naprawdę działa?

Ludzki zmysł zapachu

Uważa się, że aromaterapia działa poprzez stymulowanie węchu. Po uwolnieniu w powietrzu cząsteczki aromatyczne stają się gazami, które mogą być wykrywane przez układ węchowy zwierząt i ludzi.

Ludzki zmysł węchu jest znacznie bardziej wrażliwy niż inne zmysły, takie jak wzrok i słuch. Chociaż ludzkie receptory węchowe są mniejsze niż u wielu zwierząt ze względu na odległość ludzkiego nosa od ziemi, nadal są niezwykle wrażliwe. Badanie z 2014 r. ujawniło, że ludzki nos może być w stanie wykryć bilion różnych zapachów.

Zwolennicy aromaterapii uważają, że wdychanie olejków ma silne działanie psychiczne i fizyczne. Według aromaterapeutów niektóre z korzyści obejmują: poprawę jakości snu, ulgę w bólu mięśni i stawów, zmniejszenie liczby i nasilenia bólów głowy czy zminimalizowanie objawów stanów lękowych i depresji.

Jak korzystać z aromaterapii?

Zapach każdej rośliny, kwiatu lub łodygi składa się z wielu związków chemicznych, które nadają mu niepowtarzalny charakter. Olejki eteryczne stosowane w aromaterapii mogą być uwalniane do powietrza za pomocą dyfuzora. Można je również stosować w parowarach do twarzy, inhalatorach, kompresach i maskach glinianych. Wiele soli do kąpieli, olejków do ciała i kremów zawiera olejki eteryczne. Kilka kropli tej substancji można również umieścić na poduszce, aby zapach mógł być wdychany podczas snu.

Dobrym pomysłem jest również zainwestowanie w oddychające i miękkie podłoże do snu. Materace piankowe świetnie sprawdzą się do tego zadania. Nie dosyć, że zapewniają elastyczną i sprężystą powierzchnię do snu, to dzięki różnym twardościom dbają o komfort i wygodę. Olejek eteryczny można zastosować także na pokrowiec od materaca, jeśli nie zależy nam na intensywnym zapachu.

Lawenda

Lawenda jest jednym z najpopularniejszych ziół na świecie. Suszone kwiaty lawendy są często używane do gotowania, podczas gdy zarówno kwiaty, jak i olej są stosowane w medycynie. Olejek lawendowy jest reklamowany ze względu na swoje właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze i jest częstym składnikiem mydeł i balsamów.

Zapach lawendy jest powszechnie stosowany, aby złagodzić niepokój, bezsenność, lęk i depresję. Użytkownicy lawendy, którzy wierzą w jej właściwości rozluźniające mięśnie, często nakładają zioło na skórę w postaci olejków lub balsamów. Rozpraszanie lawendy w powietrze przed snem może być dobrym sposobem na wykorzystanie możliwych efektów uspokajających zioła. Suszone kwiaty mogą być dodawane do wody do kąpieli lub mieszane z bezzapachowym balsamem.

Wanilia

Wanilia to rodzaj dzikiej orchidei. Wanilia ma ziemisty, kojący aromat i jest najczęściej stosowana w kuchni, świecach i perfumach. Zapach jest często mieszany w celu zrównoważenia lub uwydatnienia innych zapachów i jest powszechnie spotykany w produktach do pielęgnacji włosów i skóry.

Olejek waniliowy to półstała żywica ekstrahowana rozpuszczalnikami z peklowanej fasoli rośliny wanilii. Promowane ze względu na swoje zalety dla ogólnego dobrego samopoczucia, zapachy waniliowe mają tendencję do pozostawania, szczególnie w postaci olejków. W połączeniu z aromaterapią wanilia może wywoływać uczucie spokoju i wygody. Dyfuzor, herbata waniliowa lub kąpiel pachnąca olejkiem waniliowym mogą pomóc promować sen i relaks.

Olej walerianowy

Olej walerianowy pochodzi z wieloletnich ziół pochodzących z Azji i Europy. Od dawna kojarzone z relaksacją, olej waleriany i herbaty są używane od wielu lat jako środek nasenny. W Niemczech waleriana jest uważana za lek ziołowy i jest zatwierdzona do sedacji i promowania snu.

Ponieważ typowe środki wspomagające sen mają właściwości uzależniające, olej waleriany może oferować naturalną opcję, która może poprawić sen bez niepożądanych skutków ubocznych. Olej z waleriany może również pomóc złagodzić napięcie nerwowe i lęk. Udowodniono, że naturalne substancje chemiczne waleriany mają właściwości przeciwskurczowe i uspokajające, ale może być konieczne przyjmowanie ich jako herbaty lub suplementu w celu uzyskania znaczącego efektu. Waleriana nie jest zalecana kobietom w ciąży i dzieciom poniżej trzeciego roku życia.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ